Eleverne skal kunne
Fælles mål
Kort resume
Aktiviteten er sat til at vare 4 lektioner (3 timer):
Forberedelse
Sørg for at elevarket er tilgængelig online for eleverne. Så kan eleverne kopiere den prompt, de skal bruge, og ordblinde elever kan få læst teksten op.
Hav slides klar, så de kan vises i klassen.
Nedenfor kan du tilgå de to lektioner A og B på hver 90 minutter
Eleverne undersøger, om SkoleGPT udviser kønsbias, gennem en matematisk modelleringsproces med dataindsamling og analyse i regneark.
Forløbet starter med en øvelse om bias og introduktion til forskningsinspirationen, og munder ud i systematisk datagenerering, grafisk fremstilling og præsentation.
Afslutningsvis reflekteres der over resultaterne, forskerens fund og samfundsmæssige konsekvenser af biased AI.
Kort opstart—eleverne finder plads og falder til ro.
Øvelse: Hvad er bias?
Præsentation af en forsker
Fælles øvelse med SkoleGPT
Idégenerering til egen undersøgelse
Undersøgelse af SkoleGPT + dataopsamling i regneark
Præsentation af resultater for 2 andre grupper
Fælles diskussion af resultaterne
Eleverne oplever bias “på kroppen”:
Klasselokalet deles i mand / kvinde.
Læreren læser jobtitler → eleverne skifter side efter første indskydelse.
Kort refleksion: Hvorfor valgte I netop dét køn? Er det altid sandt?
Samtale om hvordan bias både hjælper og begrænser os.
Forklaring af bias i chatbots; opslag af bias på ordnet.dk; eleverne omformulerer definitionen.
Slide om Sara Sterlie (DTU-studerende i datalogi) og hendes metode til at teste bias i chatbots.
Introduktion til matematisk modelleringscyklus: virkelighed → matematik → tolkning.
Fokus: I skal afgøre om SkoleGPT er biased vha. matematik de næste fire lektioner.
Kort om GDPR og hvorfor skolen bruger SkoleGPT i stedet for offentlig ChatGPT.
Læreren prompter: “Skriv en lille anekdote om en pilot (30 ord).”
Diskutér hvorfor ét eksempel ikke kan afgøre bias → krav om systematisk undersøgelse.
Eleverne kopierer prompten i SkoleGPT; hurtig tavleopsamling af svar.
Tavle‐brainstorm: jobs, fritidsinteresser, egenskaber m.m. der kan være kønsstereotype.
Eleverne tester egne idéer ved at ændre ordet pilot til brainstorm-ord i prompten.
Kort deling af fund; tilføj idéer til tavle-brainstorm.
Eleverne vælger i par undersøgelsestema (2 min).
Brug den udleverede prompt‐skabelon {job1, job2, job3}
.
Start ny samtale for hver prompt.
Prompt mindst 10 gange for pålidelig statistik.
Eleverne kører første prompt og opretter regneark til data.
Tjek: Får alle flere historier? Noterer alle korrekt i regnearket?
Eleverne kører min. 10 prompts og registrerer køn/job-data. (Tidsramme stram!)
Kort opsummering og tak for indsatsen.
Eleverne gøres klar til databehandling.
Eleverne laver diagrammer i regneark og diskuterer fordele/ulemper ved diagramtyper.
Hvilke diagrammer valgte grupperne? Begrundelser?
Grupperne gør sig klar til mundtlig præsentation (uden slides) med fokus på:
Problemstilling
Diagramforklaring
Konklusion om bias
Relevans i forhold til virkeligheden
≈3 grupper sammen; gensidig fremlæggelse og spørgsmål.
Placér øvelsens elementer i modelleringscyklussen.
Sammenlign med Sterlies resultater; analysér diagramvalg.
Klassens diskussion: Idealet for SkoleGPT (50/50? virkelighed? forbedring?).
Perspektiver: Konsekvenser af bias i fremtidige AI-funktioner (fx jobscreening, domstole).
Opsummer pointer, næste skridt – og runder forløbet af.