Hvordan ved din streamingtjeneste, hvad du vil se?

En matematisk undersøgelse af bias i anbefalingsalgoritmer baseret på uafhængig forskning af Martin Aumüller et.al 

N.B: Dette forløb er en prototype og en betaversion af det færdige forløb, som skal imødekomme behov for afprøvning og test af forløbet.

Kort overblik over forløbet

Dette undervisningsmateriale omhandler de anbefalingsalgoritmer, der bl.a. bruges når streaming- og musiktjenester giver anbefalinger til brugerne. Materialet er inspireret af aktuel forskning på området[1]og foruden et matematisk fokus har opgaverne til formål at vække elevernes nysgerrighed ift. de algoritmer, de møder i hverdagen og i samfundet samt gøre dem opmærksomme på, at disse kan indeholde bias.

[1] Sampling a near neighbor in high dimensions, Aumüller et al. (2022)

Forløbet består af følgende dele:

  • Præsentation af forløbets overordnede plan og læringsmål
  • Præsentation af forskeren, der har inspireret til undervisningsforløbet
  • Anbefal fire film til Lucca og Charlie og snak om anbefalingsalgoritmer
  • Video: Hvad betyder K-NN?
  • Øvelse med K-NN og Disney+
  • Video: Hvad betyder A-NN?
  • Øvelse med A-NN og Spotify
  • Opsamling og dilemmaer

Forløbets varighed

Forløbet består af i alt fire lektioner, tænkt som to dobbelt lektioner af 90 minutters varighed, inklusiv 10 minutters pause. Pausen er vejledende og kan flyttes efter behov.

Tiderne i lektionsplanen er også vejledende og kan tilpasses undervejs i undervisningen. Første tal i lektionsoversigten er aktivitetens foreslåede varighed, og tallet i parentes viser, hvor lang tid der er gået af lektionen ved aktivitetens afslutning. A og B markerer hhv. 1. og 2. dobbeltlektion.

Læringsmål for forløbet

  • Eleven kan udregne afstanden mellem to punkter i et koordinatsystem
  • Eleven kan opsamle og sortere data i regneark
  • Eleven har viden om nogle af de algoritmer som bruges til anbefalinger; K-NN og A-NN
  • Eleven har viden om, hvordan sange, film mv. kan modelleres i et koordinatsystem vha. deres egenskaber

Elevforudsætninger

  • Eleverne skal kunne anvende Pythagoras sætning
  • Eleverne skal kunne udføre basale beregninger i regneark
  • Eleverne skal kunne afsætte punkter i et koordinatsystem (1. kvadrant)

Berørte målsætninger fra Fælles Mål

  • Eleven kan bestemme afstande med beregning
  • Eleven har viden om den pythagoræiske læresætning (og trigonometri knyttet til retvinklede trekanter)
  • Eleven kan undersøge sammenhænge i omverdenen med datasæt

Forberedelse for læreren

  • Gennemlæs materialet og se videoerne
  • Print elevark og klargør elektronisk materiale (PowerPoint, regneark og videoer)
  • Sørg for at eleverne har computer, blyanter, sakse og linealer til rådighed
  • Del regnearksfilen og linket til GeoGebra-filen med eleverne

Ressourcer

Adresse

København
Skotterupgade 16, 2200 København N

Aarhus
Mejlgade 35A, 8000 Aarhus C
Copyright 2025 EdTalk - All rights reserved