Tilmelding

Program

08.45-09.00 Velkomst og introduktion af dagens program + fremgangsmåde for breakout-sessioner

  • Mathias Lund Schjøtz, stifter af EdTalk

09.00-10.00 Overordnet indføring i forskningen og sigtelinjer for matematikundervisningens fagdidaktik

Keynote: teknologiens betydning for matematikundervisning i praksis  

  • Morten Misfeldt, Professor og leder Center for Digital Uddannelse Københavns Universitet (tbc)

10.00-12.00 Tema 1: Matematikfagets faglige forandring 

Præsentation og samtale: “Matematik er ikke, hvad det har været, men det skal det heller ikke…” – gennemgang af resultater fra rapport om Faglighed i Gymnasiet og perspektiverende samtale

  • Torben Spanget Christensen (moderator), Ph.d. og lektor i Uddannelsesvidenskab Syddansk Universitet Britta Eyrich Jessen, Ph.D. og adjunkt i matematikdidaktik ved Institut for Naturfagenes Didaktik Københavns Universitet, Steen MarkvorsenProfessor i matematik DTU Compute og Susanne Højte, lektor i matematik og biologi Gladsaxe gymnasium 

Breakout-session i mindre grupper på tværs om den gode opgave og matematikkens hus

  • Steen Markvorsen, Professor DTU Compute 

Panel og fælles opsamling på breakout-session

Frokost 12.00-12.30 

12.30-14.30 Tema 2: Matematikfaget i relation til andre fagligheder

Samtale og breakout-session: Samtalen vil forholde sig til potentialer men også bekymringer omkring matematiks identitet når faget indgår i tværfaglige sammenhænge. Under dette vil vi se nærmere på M’ets rolle i en STEM-tænkning.

  • Dorte Moeskær Larsen Ph.d., Syddansk Universitet, LSUL (LabSTEM) og lektor UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole og Bent Lindhardt, Lektor, Professionshøjskolen Absalon, Læreruddannelsen – Roskilde (tbc)

Interview og breakout-session: Matematik og teknologiforståelse 

  • Center for Digital Education Københavns Universitet (tbc)

Panel og fælles opsamling på breakout-session 

Pause 14.30-14.45

14.45-16.45 Tema 3: Overgange og progression i matematikundervisningen   

Interview: Hvad ved vi om overgange, og hvordan kan vi samarbejde bedre i praksis? 

  • Marit Hvalsøe Schou, Ph.d. og ekstern lektor SDU, gymnasielektor og formand for opgavekommissionen i matematik på htx i samtale 

Breakout-session i mindre grupper på tværs, hvor der skal arbejdes med konkrete matematikopgaver, som de ser ud fra et undervisningsperspektiv. 

  • Matematikvejlederforeningen + EdTalk

Panel og fælles opsamling 

Debat: Hvordan kan vi styrke samarbejdet om overgange i praksis? Hvilken rolle spiller (lærings)teknologi? Hvilke rammer kræver arbejdet med overgange? 

  • Signe Camilla Damgaard Pedersen, Lektor og matematikvejleder Campus Vejle & bestyrelsesmedlem Læse- og Matematikvejlederforeningen for Ungdoms- og Videregående uddannelser  
  • Matematiklærer for grundskolens ældste klasser (tbc) 
  • Steffen Møllegaard Iversen, Ph.d. i skriftlig matematik og vicerektor på Roskilde Gymnasium (tbc)

17.00-18.00 Afrunding og perspektivering: visioner for faget og nye samarbejder på tværs

Panel & Q/A

18.00-19.00 Fyraften og netværk 

Konferencen er arrangeret af EdTalk i samarbejde med Center for Grundskoleforskning (SDU) og Center for Gymnasieforskning (SDU), Danmarks Matematiklærerforening, Læse- og matematikvejledereforeningen – for ungdoms- og videregående uddannelser, Matematiklærerforeningen (STX), Handelsgymnasiernes Matematiklærerforening og Matematiklærerforeningen for HTX. 

Tilmelding

Adresse

København
Skotterupgade 16, 2200 København N

Aarhus
Mejlgade 35A, 8000 Aarhus C
Copyright 2021 EdTalk - All rights reserved