Program
08.45-09.00 Velkomst og introduktion af dagens program + fremgangsmåde for breakout-sessioner
09.00-10.00 Overordnet indføring i forskningen og sigtelinjer for matematikundervisningens fagdidaktik
Keynote: teknologiens betydning for matematikundervisning i praksis
10.00-12.00 Tema 1: Matematikfagets faglige forandring
Præsentation og samtale: “Matematik er ikke, hvad det har været, men det skal det heller ikke…” – gennemgang af resultater fra rapport om Faglighed i Gymnasiet og perspektiverende samtale
Breakout-session i mindre grupper på tværs om den gode opgave og matematikkens hus
Panel og fælles opsamling på breakout-session
Frokost 12.00-12.30
12.30-14.30 Tema 2: Matematikfaget i relation til andre fagligheder
Samtale og breakout-session: Samtalen vil forholde sig til potentialer men også bekymringer omkring matematiks identitet når faget indgår i tværfaglige sammenhænge. Under dette vil vi se nærmere på M’ets rolle i en STEM-tænkning.
Interview og breakout-session: Matematik og teknologiforståelse
Panel og fælles opsamling på breakout-session
Pause 14.30-14.45
14.45-16.45 Tema 3: Overgange og progression i matematikundervisningen
Interview: Hvad ved vi om overgange, og hvordan kan vi samarbejde bedre i praksis?
Breakout-session i mindre grupper på tværs, hvor der skal arbejdes med konkrete matematikopgaver, som de ser ud fra et undervisningsperspektiv.
Panel og fælles opsamling
Debat: Hvordan kan vi styrke samarbejdet om overgange i praksis? Hvilken rolle spiller (lærings)teknologi? Hvilke rammer kræver arbejdet med overgange?
17.00-18.00 Afrunding og perspektivering: visioner for faget og nye samarbejder på tværs
Panel & Q/A
18.00-19.00 Fyraften og netværk
Konferencen er arrangeret af EdTalk i samarbejde med Center for Grundskoleforskning (SDU) og Center for Gymnasieforskning (SDU), Danmarks Matematiklærerforening, Læse- og matematikvejledereforeningen – for ungdoms- og videregående uddannelser, Matematiklærerforeningen (STX), Handelsgymnasiernes Matematiklærerforening og Matematiklærerforeningen for HTX.