01

Interview med Morten Misfeldt - Sigtelinjer for matematikundervisningens fagdidaktik

Interview med Morten Misfeldt, Professor og leder Center for Digital Uddannelse Københavns Universitet Redaktør og vært: Mathias Lund Schjøtz, faglig direktør EdTalk

Se videoen her.

Indhold

Sigtelinjer for matematikundervisningens fagdidaktik

Interview: Teknologiens betydning for udviking af matematikundervisning i teori og praksis  

  • Morten Misfeldt, Professor og leder Center for Digital Uddannelse Københavns Universitet 

Tema 1: Matematikfagets faglige forandring 

Facilitering:

  • Mathias Lund Schjøtz, EdTalk
  • Steffen Møllegaard Iversen, Ph.d. i skriftlig matematik og vicerektor på Roskilde Gymnasium

Præsentation og samtale: “Matematik er ikke, hvad det har været, men det skal det heller ikke…” – gennemgang af resultater fra rapport om Faglighed i Gymnasiet og perspektiverende samtale

  • Torben Spanget Christensen (moderator), Ph.d. og lektor i Uddannelsesvidenskab Syddansk Universitet 
  • Britta Eyrich Jessen, Ph.D. og adjunkt i matematikdidaktik ved Institut for Naturfagenes Didaktik Københavns Universitet
  • Steen MarkvorsenProfessor i matematik DTU Compute
  • Susanne Højte, lektor i matematik og biologi Gladsaxe gymnasium 

Tema 2: Matematikfaget i relation til andre fagligheder

Facilitering:

  • Mathias Lund Schjøtz, EdTalk

Tværfaglighed og STEM

Oplægget vil forholde sig til potentialer, men også bekymringer omkring matematiks identitet når faget indgår i tværfaglige sammenhænge. Under dette vil vi se nærmere på M’ets rolle i en STEM-tænkning.

  • Dorte Moeskær Larsen Ph.d., Syddansk Universitet, LSUL (LabSTEM) og lektor UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole 
  • Bent Lindhardt, Lektor, Professionshøjskolen Absalon, Læreruddannelsen – Roskilde 

Oplæg: Matematik og teknologiforståelse 

  • Raimundo José Elicer Coopman, Ph.d. og Postdoc DPU Aarhus Universitet

Tema 3: Overgange og progression i matematikundervisningen   

Interview: Hvad ved vi om overgange, og hvordan kan vi samarbejde bedre i praksis? 

  • Marit Hvalsøe Schou, Ph.d. og ekstern lektor SDU, Formand for opgavekommissionen i matematik på htx og lektor på Odense Tekniske Gymnasium 

Breakout-session i mindre grupper på tværs, hvor der skal arbejdes med konkrete matematikopgaver, som de ser ud fra et undervisningsperspektiv. 

  • Matematikvejlederforeningen + EdTalk

Panel og fælles opsamling 

Debat: Hvordan kan vi styrke samarbejdet om overgange i praksis? Hvilken rolle spiller (lærings)teknologi? Hvilke rammer kræver arbejdet med overgange? 

  • Signe Camilla Damgaard Pedersen, Lektor og matematikvejleder Campus Vejle & bestyrelsesmedlem Læse- og Matematikvejlederforeningen for Ungdoms- og Videregående uddannelser  
  • Jens Peter Christensen, matematiklærer og Formand for Matematiklærerforeningen
     
  • Steffen Møllegaard Iversen, Ph.d. i skriftlig matematik og vicerektor på Roskilde Gymnasium

Debat og perspektivering: visioner for faget og nye samarbejder på tværs

Panelister:

  • Jeanette Marie Axelsen, Formand for Matematiklærerforeningen (STX) og lektor på Midtsjællands Gymnasium (MAT/DA)
  • Jens Peter Christensen, Formand for Danmarks Matematiklærerforeningen og lærer på Skørping Skole
  • Steffen Møllegaard Iversen, Ph.d. i skriftlig matematik og vicerektor på Roskilde Gymnasium
  • Josefine Jack Eiby, Stifter af Edu21 og lærer

Moderator:

  • Mathias Lund Schjøtz, EdTalk

Afrunding:

  • Britta Eyrich Jessen, Ph.D. og adjunkt i matematikdidaktik ved Institut for Naturfagenes Didaktik Københavns Universitet
  • Mathias Lund Schjøtz, EdTalk

Konferencen var arrangeret af EdTalk i samarbejde med Institut for Naturfagenes Didaktik (KU), Center for Grundskoleforskning (SDU) og Center for Gymnasieforskning (SDU), Danmarks Matematiklærerforening, Læse- og matematikvejledereforeningen – for ungdoms- og videregående uddannelser, Matematiklærerforeningen (STX), Handelsgymnasiernes Matematiklærerforening, Matematiklærerforeningen for HTX og IT-Branchen. 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag nyheder og information fra EdTalk.

 

Adresse

København
Skotterupgade 16, 2200 København N

Aarhus
Mejlgade 35A, 8000 Aarhus C
Copyright 2024 EdTalk - All rights reserved