Indhold
Sigtelinjer for matematikundervisningens fagdidaktik
Interview: Teknologiens betydning for udviking af matematikundervisning i teori og praksis
- Morten Misfeldt, Professor og leder Center for Digital Uddannelse Københavns Universitet
Tema 1: Matematikfagets faglige forandring
Facilitering:
- Mathias Lund Schjøtz, EdTalk
- Steffen Møllegaard Iversen, Ph.d. i skriftlig matematik og vicerektor på Roskilde Gymnasium
Præsentation og samtale: “Matematik er ikke, hvad det har været, men det skal det heller ikke…” – gennemgang af resultater fra rapport om Faglighed i Gymnasiet og perspektiverende samtale
- Torben Spanget Christensen (moderator), Ph.d. og lektor i Uddannelsesvidenskab Syddansk Universitet
- Britta Eyrich Jessen, Ph.D. og adjunkt i matematikdidaktik ved Institut for Naturfagenes Didaktik Københavns Universitet
- Steen Markvorsen, Professor i matematik DTU Compute
- Susanne Højte, lektor i matematik og biologi Gladsaxe gymnasium
Tema 2: Matematikfaget i relation til andre fagligheder
Facilitering:
- Mathias Lund Schjøtz, EdTalk
Tværfaglighed og STEM
Oplægget vil forholde sig til potentialer, men også bekymringer omkring matematiks identitet når faget indgår i tværfaglige sammenhænge. Under dette vil vi se nærmere på M’ets rolle i en STEM-tænkning.
- Dorte Moeskær Larsen Ph.d., Syddansk Universitet, LSUL (LabSTEM) og lektor UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
- Bent Lindhardt, Lektor, Professionshøjskolen Absalon, Læreruddannelsen – Roskilde
Oplæg: Matematik og teknologiforståelse
- Raimundo José Elicer Coopman, Ph.d. og Postdoc DPU Aarhus Universitet
Tema 3: Overgange og progression i matematikundervisningen
Interview: Hvad ved vi om overgange, og hvordan kan vi samarbejde bedre i praksis?
- Marit Hvalsøe Schou, Ph.d. og ekstern lektor SDU, Formand for opgavekommissionen i matematik på htx og lektor på Odense Tekniske Gymnasium
Breakout-session i mindre grupper på tværs, hvor der skal arbejdes med konkrete matematikopgaver, som de ser ud fra et undervisningsperspektiv.
- Matematikvejlederforeningen + EdTalk
Panel og fælles opsamling
Debat: Hvordan kan vi styrke samarbejdet om overgange i praksis? Hvilken rolle spiller (lærings)teknologi? Hvilke rammer kræver arbejdet med overgange?
- Signe Camilla Damgaard Pedersen, Lektor og matematikvejleder Campus Vejle & bestyrelsesmedlem Læse- og Matematikvejlederforeningen for Ungdoms- og Videregående uddannelser
- Jens Peter Christensen, matematiklærer og Formand for Matematiklærerforeningen
- Steffen Møllegaard Iversen, Ph.d. i skriftlig matematik og vicerektor på Roskilde Gymnasium
Debat og perspektivering: visioner for faget og nye samarbejder på tværs
Panelister:
- Jeanette Marie Axelsen, Formand for Matematiklærerforeningen (STX) og lektor på Midtsjællands Gymnasium (MAT/DA)
- Jens Peter Christensen, Formand for Danmarks Matematiklærerforeningen og lærer på Skørping Skole
- Steffen Møllegaard Iversen, Ph.d. i skriftlig matematik og vicerektor på Roskilde Gymnasium
- Josefine Jack Eiby, Stifter af Edu21 og lærer
Moderator:
- Mathias Lund Schjøtz, EdTalk
Afrunding:
- Britta Eyrich Jessen, Ph.D. og adjunkt i matematikdidaktik ved Institut for Naturfagenes Didaktik Københavns Universitet
- Mathias Lund Schjøtz, EdTalk
Konferencen var arrangeret af EdTalk i samarbejde med Institut for Naturfagenes Didaktik (KU), Center for Grundskoleforskning (SDU) og Center for Gymnasieforskning (SDU), Danmarks Matematiklærerforening, Læse- og matematikvejledereforeningen – for ungdoms- og videregående uddannelser, Matematiklærerforeningen (STX), Handelsgymnasiernes Matematiklærerforening, Matematiklærerforeningen for HTX og IT-Branchen.