Forløb #1: Er SkoleGPT biased?

N.B: Dette forløb er en prototype og en betaversion af det færdige forløb, som skal imødekomme behov for afprøvning og test af forløbet.

En mateamtisk undersøgelse af algoritmisk bias i SkoleGPT baseret på uafhængig forskning af Sara Sterlie et.al

En del af Albatros

Albatros handler om at arbejde med teknologiske problemstillinger om bias, gennem matematikundervisningen. Dette gøres på fagets præmisser og det betyder bl.a. at undervisningen holder sig indenfor Fælles Mål for matematik. I kommer således til at arbejde med teknologiforståelse, uden at nye fagligheder som fx computational thinking eller programmering inddrages.

Kort overblik over forløbet

Forløbet handler om at undersøge, om SkoleGPT er biased, når den laver historier om personer med bestemte jobs eller fritidsinteresser.

(Har jeres skole adgang til andre tilsvarende chatbots, kan disse fint bruges i stedet).

Forløbet består af følgende dele:

  • Præsentation af forløbets overordnede plan og læringsmål
  • Aktiver elevernes forståelse af bias med en lille aktivitet
  • Præsentation af forskeren bag undersøgelsen
  • Demonstration af en prompt og tal med eleverne om ”store tals lov”
  • Brainstorm på, hvad eleverne kan undersøge
  • Eleverne prompter, dataopsamler og analyserer i regneark
  • Eleverne fremlægger deres fund for hinanden
  • Diskussion i klassen
    • Hvordan kan undersøgelsen forstås som matematisk modellering?
    • Hvad viser elevernes fund?
    • Vurdering af forskernes fund
    • Diskussion af idealet for AI
    • Hvilken betydning det kan få, hvis generativ AI sættes til at løse flere vigtige opgaver i samfundet?

Forløbets varighed

Forløbet består af i alt fire lektioner tænkt som to dobbelt lektioner af 90 minutters varighed, inklusiv 10 minutters pause. Pausen er vejledende og kan flyttes efter behov.

Tiderne i lektionsplanen er også vejledende og kan tilpasses undervejs i undervisningen. Første tal i lektionsoversigten er aktivitetens foreslåede varighed, og tallet i parentes viser, hvor lang tid der er gået af lektionen ved aktivitetens afslutning. A og B markerer hhv. 1. og 2. dobbeltlektion.

Læringsmål for forløbet

  • Eleven kan planlægge og gennemføre en matematisk undersøgelse af et virkeligt fænomen.
  • Eleven kan opsamle, bearbejde og præsentere data vha. regneark.
  • Eleven kan mundtligt præsentere de sammenhænge, der er fundet i undersøgelsen.

Elevforudsætninger

  • Eleven har tidligere stiftet bekendtskab med regneark.

Berørte målsætninger fra Fælles Mål

  • Eleven kan afgrænse problemstillinger fra omverdenen i forbindelse med opstilling af en matematisk model.
  • Eleven kan gennemføre modelleringsprocesser (herunder med inddragelse af digital simulering).
  • Eleven kan vælge relevante deskriptorer og diagrammer til analyse af datasæt.
  • Eleven kan undersøge sammenhænge i omverdenen med datasæt.

Forberedelse for læreren

  • Sørg for, at elevarket er tilgængelig online for eleverne. Så kan eleverne følge links og kopiere den prompt, de skal bruge. Elever med læsevanskeligheder kan desuden få læst teksten op.
  • Hav slides klar, så de kan vises i klassen.

Ressourcer

 

 

Adresse

København
Skotterupgade 16, 2200 København N

Aarhus
Mejlgade 35A, 8000 Aarhus C
Copyright 2025 EdTalk - All rights reserved